2013.06.25. 22:22, Nicii
Dr. Nagy Endre a világhírű Afrika-vadász fogalmazta meg elsőként a gondolatot, amit tett követett: hét éves előkészítés után, a tudományos közélet bevonásával 1971. augusztus 27-szeptember 30. között Budapest rendezte az I. Vadászati Világkiállítást. Hatalmas siker! Öt földrész, 52 országa mutatta be vadászati eredményeit, kultúráját. A 118 világ-győztes trófeát 2,1 millió regisztrált látogató csodálhatta.
Tovább az Izsákon Izsákon 2013. szeptember 26-29.között megrendezésre kerülő
VIII. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság oldalára >>
Ezt a bemutatót gazdagította a Világkiállítás idején rendezett, nagy szakmai- és közönségsikert hozó I. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság.
-
Helyszín: Országos Mezőgazdasági Kiállítás /OMÉK/, Budapest, Lovaspálya
-
7 nemzet, 6 csapat, 16 hajtó, 9 európai lófajta szerepelt a rendezvényen.
Nagy szenzációként hatott, hogy II. Erzsébet királyné csillogó-villogó oldenburgi négyesével starthoz állt Sir John Miller ezredes, fővadászmester. Segédhajtója a kerteskői ménesvezető Egri Zoltán.
Fülöp herceg közölte: ő természetesen lóháton kíséri a királynő fogatát. Volt is nagy riadalom a biztonságiak körében, de ugyan ki veszélyeztette az Eb nagytiszteletű díszvendégnek biztonságát?
A terepversenyen a fogatok Mátyásföldről startoltak és Gödöllőn értek célba. A lovakat, a kocsikat kamionok hozták vissza Budapestre. A nyitó ünnepségen a római fogatot egy ismeretlen „srác”, bizonyos Bárdos György bravúrosan hajtotta.

Bárdos György
Abonyi: elsőként a fogatvilág csúcsán
A bajnoki díjakat Fülöp herceg adta át.

Fülöp Sándor

Abonyi Imre
Európa-bajnok Abonyi Imre /Kecskemét/, ezüstérmes Fülöp Sándor /Apaj/, bronzérmes Papp József /Dömsöd/
Csapat Európa-bajnok: Abonyi, Fülöp, Papp
Fülöp herceg, a Nemzetközi Lovas Szövetség /FEI/ elnöke a lovaspályánkról szólva kijelentette:
„Ez olyan gyönyörű pálya, s olyan hálás a közönség, hogy tekintetbe kell vegyük díjugrató és díjlovagló világbajnokságok rendezésére is.”
Aztán? Jött a dózerek rohama. Ma már nehezen találnánk meg azt a területet, ahol egykor a gyönyörű jegenyékkel övezett, imponáló tribün és alatta a 280 ló befogadására alkalmas korszerű istálló állt. Megsemmisítése – több mint hiba!

Papp József
A jövőt formáló fogatidő
A Nemzetközi Lovas Szövetség /FEI/ 1969 decemberi kongresszusán Fülöp Edinborough-i herceget választotta elnökévé. A kongresszuson hozott határozat a négyesfogathajtást hivatalos versenyággá nyilvánította. A páratlan években Európa-, a páros években világbajnokságot rendeznek – szólt a döntés.
A kongresszuson az Elnök Magyarországot, – a már jó nevű fogatos nemzetet – kérte fel az első Európa-bajnokság rendezésére. Ez a döntés kétségkívül nagy elismerést jelentett, s egyben az állandó ellentartás és lekicsinylés elmaradását is a hazai politikai, valamint lovassport-élet részéről. A mostohagyerek, a mesék szegénylegénye csatát nyert – írja Várady Jenő.
Az elismerés ténye lehetőséget kínált az eddig is együtt dolgozó és segítő gárda alkotó lánccá, a fogathajtás érdekében szellemi elitté való szervezésére. Célom lett a tudatos, távlati építés és a kétségkívül kiváló magyar sportelmélet adaptálása a négyes fogathajtásra – nyilatkozta Várady, és Róth Ferenc kérdésére elmondta: „Én hivatalosan nem voltam szövetségi kapitány. Sőt: a Szövetségben semmiféle tisztségem nem volt.
Tehát külsősként irányítottam a válogatott felkészítését, a világbajnokság rendezését. Az újságírók neveztek el kapitánynak, s mivel a gyakorlatban is az voltam, nem tiltakoztam ellene.” Hivatalos kinevezése 1982. februárjától 1983 őszéig tartott. Aztán leállították…
Az Európa-bajnokságok 1981-85-ig tartó időszakának további vezető személyiségei: Dr. Pál János, a Szövetség elnöke és főtitkára Bútor Sándor. A Fogathajtó Szakbizottság elnöke Borontai István /1979-1985/. Dr. Bródy Tibort – a Magyarországról elsőként – a FEI Fogathajtó Szakág tagjai közé választották.

Kádár László
Fogathajtásunk hőskorának kiváló edzői közül: Kádár László, Toepler István, Jávor György.
Az elegancia versenye
Várady az akkor felfutó formában versenyző Abonyit szürke ügető fogat hajtására állította át. Meg is lett a kirobbanó eredmény. 1970-ben és 71-ben ezzel a fogattal nyerte a német derbit és Windsorban II. Erzsébet, Nagy-Britannia királynője versenyét. Ilyen sikersorozat után érkezett a fogathajtó zseni a budapesti Eb-re.
Ekkoriban a fogatok szépségét, kiállítását, a lovak küllemét, a felszerelés eleganciáját és mindezek összhangját 0-10 ponttal értékelték. A lovaskultúrát díjazták. Nagy kár, hogy elmaradt ez a „Bemutatás” versenyszám.
A kocsik is különböztek egymástól. Az angol kocsi nehéz, masszív, minden oldalról rézveretekkel sűrűn pompázó, nagyon elegáns. A magyar kocsi a homokfutóra emlékeztet, ám annak parádésabb cseklészi, vagy cziráki változata volt. Könnyed, gyors, fordulékony. Sajátos stílusában megkapóan tetszetős, de anyagánál fogva kevésbé olyan mutatós.
Az Aranyút kezdete
A sok közül két különösen emlékezetes alakítás volt az Eb-n: Fülöp díjhajtása és Abonyi akadályhajtása.
Fülöp Sándor már akkor kiváló díjhajtó hírében állt, ám alighanem itt és ekkor, az első Európa-bajnokság tiszteletére mutatta be élete addigi legjobb díjhajtó programját. Olyan lenyűgözően szép volt, hogy a keveset értő közönséget is teljesen magával ragadta. A legalább huszonötezer ember lélegzetvisszafojtva, halálos csendben nézte végig a programot, amelyben mintha nem is földön járó lovak, hanem négy Pegazus suhant volna a füvön tova. Légiesen csodálatos volt az egész. A lovak nemhogy együtt léptek, de még a fülük is egyszerre, egyfelé mozgott – emlékezik vissza Dávid Sándor.
Abonyi jócskán lekéste az akadályhajtás bemelegítését. A Birkacsárdában ebédelt a Herceggel. Várady persze tajtékozott (Abonyit nem kedvelte igazán, legfeljebb olyan kutya-macska barátság fűzte őket össze, no meg Imre briliáns tehetsége, amelyről épeszű vezető még véletlenül sem mond le – vélekedett Dávid).
A Népsport szerint: „ A bemelegítés fergeteges iramával érkezett és vágtában hajtotta meg az akadályokat. Elementáris erővel tört fel a lelkesedés. Ilyet ember még nem látott, amit Abonyi művelt. Ez volt a fogathajtás legnagyobb ünnepe.”
Papp Józsefről kevesebbet írnak az újságok, ám biztos, eredményes tagja volt az Eb-győztes csapatnak. Nagy fogatidők nyitányaként ők hárman együtt vívták ki a világra szóló sikert.
Következik: II. Négyesfogathajtó Európa-bajnokság
Párját ritkító eset: Eb-győzelem nélkül
Papp Jóska
Nem volt már fiatalember Európa- és világbajnoki címének megszerzésekor (Eb 1971. Budapest, Vb 1978. Kecskemét), de valahogy mindig „Jóska” maradt – Várady Jenőnek köszönhetően, akinél senki nem tudta ízesebben mondani Jaóóska. Egyéniség volt. Született versenyző, a fogathajtás mestere. Sok kemény munkájának eredményeként Dömsöd és környéke a magyar fogathajtás egyik fellegvára volt. A szép emlékű Kiskunsági- Lovas- és Pásztornapok szervezője. Lótenyésztő. A saját félvér törzstenyészetéből válogatta – szigorúan csak fekete – lovait. Csapat Európa- és világbajnok.
A Herceg és Abonyi
Abonyi Imre és Fülöp herceg között igazi, emberi és sportbarátság szövődött a fogathajtás kapcsán. Ezt alapvetően Abonyi briliáns tehetsége és emberi tisztessége váltotta ki az ez iránt rendkívül fogékony, de főúri mivoltában is közvetlen, egyszerű és szívélyes hercegnél.
Fülöp herceg szívesen hívta volna Angliába Abonyit edzőnek, s cserébe a legkiválóbb díjugrató edzőt is szívesen ide küldte volna. Nem jött össze. A kölcsönös tiszteleten alapuló barátságának másik jele volt, hogy a kecskeméti világbajnokságon Fülöp herceg Abonyi Imrét kérte a fogatára versenybírónak. Fölborultak, s a herceg estében kis híján „agyonnyomta” Imrét. De barátságuknak ez sem ártott. Végül amikor évekkel később a királynő Magyarországra jött, sokak meglepetésére a Herceggel együtt Bugacra is ellátogatott. Ez az utolsó találkozás a már gyenge egészségű Abonyi Imrének szólt.
A kor fogathajtó királya, tucatnyi kitüntetései közül talán kettőre lenne igazán büszke. Abonyi Imre Díjat a sportág első világbajnoka a svájci Auguste Dubey alapította a csodált sporttársa és barátja emlékére. A Nemzetközi Fair Play Díj, amit külföldi ajánlásra – azóta is egyetlen magyarként – 1980-ban ítéltek számára.
Egyszeres egyéni és csapat-világbajnok (Apeldoorn, 1976)
Kétszeres egyéni és kétszeres csapat Európa-bajnok (Budapest, 1971; Sopot, 1975)
Emlékét márványtábla őrzi Bugac-pusztán.
Mindegy milyen a ló színe – csak szürke legyen
Abonyi Imre tartotta magát ehhez az elhíresült mondásához. Mindig szürke lovakat hajtott.
Az 1971-es Eb-győztes ügető fajtájú lovai:
-
Nacsalnyik /1963/szürke herélt
-
Majka /1962/ szürke kanca
-
Menüett /1962/ szürke kanca
Mindhárom kitűnőség tenyésztője a Rádiházi Ménes.
-
Nicsevo /1963/ szürke mén. Tenyésztője a Somogysárdi Ménes.
-
1644 Neapolitano XVIII-3 /1965/ szürke lipicai kanca. Tenyésztője a Szilvásváradi Ménes.
-
Nicsevo és Neapolitano Abonyi 1975 évi sopoti Eb-győztes fogatában is szerepelt.
Legkedvesebb – és legsikeresebb – lova Nicsevo az ügetőpályáról került hozzá; sok csibészséget megengedett magának – „szabad idejében” – versenyen kívül. Egy éjjel kötőfékét ledobva a kancák közé szabadult. Négy „terven felüli” Nicsevo csikó született.
Nicsevot Bugacon temették el, közel istállójához és nem messze a később elhunyt gazdája sírjától.
Forrás: lovasok.hu